W pierwiastkach tkwi siła – potas

Potas, jeden z najważniejszych elektrolitów, pełni w organizmie człowieka szczególnie ważne funkcje, zapewniające prawidłowe funkcjonowanie wszystkich komórek ciała. Dobroczynna rola tego makroelementu nie kończy się na regulacji gospodarki wodnej organizmu, utrzymywania równowagi kwasowo-zasadowej oraz prawidłowego ciśnienia krwi, ale ma zbawienny, kompleksowy wpływ na nasze zdrowie. Niedobór tego makroelementu może niekorzystnie wpłynąć na jego stan. Warto zatem poznać jego moc!

housewife with fresh fruits at  kitchen

Potas nieprzypadkowo nazywany jest pierwiastkiem życia, gdyż odgrywa kluczową rolę w wielu procesach, warunkujących prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Ten, tak ważny dla naszego ciała minerał, jest rozpuszczalny we wszystkich płynach zewnątrz- i wewnątrzkomórkowych. Magazynują go natomiast mięśnie poprzecznie-prążkowane. Dzienne zapotrzebowanie na potas dla dorosłego człowieka wynosi ok. 3,5 g. Zazwyczaj pokrywa go właściwie zbilansowana dieta. Jednak nie zawsze jest to możliwe, zwłaszcza w okresie letnim, gdyż jest on wydalany aż w 90% z moczem, a podczas wzmożonego wysiłku fizycznego również z potem.

Dobroczynne działanie potasu

Potas jako składnik mineralny, który naturalnie występuje w przyrodzie i organizmie człowieka, ma kluczowe znaczenie dla czynności serca, przewodzenia mięśniowo-nerwowego, utrzymywania prawidłowej objętości i dystrybucji płynów w ustroju. Bierze również udział w produkcji białek, które z kolei pełnią bardzo ważną funkcję w tworzeniu narządów. Transportuje substancje odżywcze do wnętrza komórek ciała oraz przyczynia się do usuwania zbędnych produktów przemiany materii. Pobudza wydzielanie insuliny oraz uczestniczy w spalaniu węglowodanów. Reguluje ponadto pH wewnątrz komórek oraz panujące w nich ciśnienie osmotyczne. Jest aktywatorem wielu enzymów komórkowych. Reguluje gospodarkę wodną organizmu. Odpowiada wraz z sodem, w stosunku do którego ma antagonistyczne działanie, za utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej. Odgrywa szczególną rolę w regulacji ciśnienia tętniczego krwi, gdyż zwiększa wydalanie nadmiaru sodu z organizmu. Potas ma znaczący wpływ również na kondycję skóry, odpowiedni jego poziom warunkuje dobre jej nawilżenie, co z kolei przyczynia się pośrednio do opóźnienia procesów jej starzenia. Jak widać, lista korzyści jest pokaźna.

Przyczyny i objawy niedoboru

Na utratę potasu jesteśmy narażeni zwłaszcza podczas długotrwałych wymiotów i biegunek. Istnieje również takie ryzyko, jeśli nadużywamy kawy czy alkoholu. Przyczynia się do tego nie tylko wysiłek fizyczny połączony z intensywnym poceniem, lecz także stosowanie diety odchudzającej. Zazwyczaj jednak prozaiczną przyczyną niedoboru wszelkich pierwiastków jest źle zbilansowana dieta. Warto obserwować swoje ciało, gdyż organizm niejednokrotnie sygnalizuje nam swoje potrzeby. – Oznaką niedoboru potasu jest ogólne osłabienie, zmęczenie, podenerwowanie czy apatia. Sygnałem mogą być zarówno opuchnięte nogi czy ręce, jak i nadciśnienie lub nieregularne bicie serca – tłumaczy lek. med. Arkadiusz Zieliński. O jego braku mogą świadczyć także skurcze mięśni nóg, pojawiające się podczas wysiłku czy w upały. Wskazówką mogą być też problemy z przemianą materii, np. zaparcia. Jeśli zauważymy u siebie jakiekolwiek niepokojące objawy, warto udać się na badanie krwi. Postawienie na zdrowy tryb życia i zmiana diety, pozwolą cieszyć się nam zdrowiem. – To w większości przypadków powinno pomóc przywrócić prawidłowe stężenie potasu we krwi. Jeśli to okaże się natomiast niewystarczające, można wspomóc się suplementacją – wyjaśnia Arkadiusz Zieliński. Dobrym rozwiązaniem są istniejące na rynku suplementy diety, dzięki którym można w prosty i szybki sposób dostarczyć organizmowi potrzebnych elementów. Popularny np. Katelin+SR – dostępny w aptekach bez recepty – zawiera potas w postaci mikropeletek, które uwalniają substancję w jelicie cienkim, czyli tam, gdzie jest najlepiej wchłaniana. Ze względu na unikatową budowę – mikropeletki, stosowanie suplementu zgodnie z zaleceniami producenta jest dobrze tolerowane oraz całkowicie bezpieczne.

Produkty bogate w potas

Niezbędny dla ludzkiego organizmu potas występuje praktycznie we wszystkich produktach, poza tłuszczami i cukrami. W trosce o zdrowie powinniśmy spożywać produkty zasobne w ten życiodajny składnik. Szczególnie bogaty zasób tego pierwiastka można znaleźć w suszonych owocach. Pokaźne źródło potasu, przy jednoczesnej niskiej zawartości sodu, stanowią ponadto nasiona roślin strączkowych, czyli: fasola, groch, soczewica, cieciorka, soja, bób. Świeże owoce są także świetnym pomysłem, a przy tym niezwykle smacznym, aby uzupełnić niedobory tego makroelementu. Należy zwrócić szczególną uwagę na: banany, pomarańcze, morele, truskawki, kiwi, figi i grejpfruty. Wśród warzyw najlepiej wybierać: pomidory, kapustę, kalafior, szpinak. Dużą dawkę potasu zawierają też mięsa. Obfite jego pokłady znajdziemy również w rybach, zwłaszcza łososiu, flądrze, tuńczyku, sardynkach. Aby dbać o jego prawidłowy poziom nie można stronić też od nabiału. Przede wszystkich menu wysokopotasowe powinno być bogate w produkty świeże, przy jednoczesnym unikaniu artykułów wysokoprzetworzonych, które zawierają dużą ilość soli i substancji konserwujących.
Organizm ludzki potrzebuje witamin oraz mikro- i makroelementów do prawidłowego funkcjonowania. Jednym z takich ważnych pierwiastków jest potas. Dbanie o właściwy jego poziom powinno wejść w rutynę dnia codziennego. Droga do zdrowia i wewnętrznej harmonii jest prosta – zmiana trybu życia, pozytywne nastawienie i zdrowa dieta, bogata w cenne, odżywcze składniki.

Materiały: redpen.pl

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *