Nordic Walking zawojował świat!

Nordic Walking to jedna z niewielu form ruchu, która pozwala na ćwiczenia fizyczne całego ciała, zmniejszając przy tym obciążenia kolan i kręgosłupa. Maszerowanie z kijkami jest zdecydowanie bardziej efektywne niż zwykły spacer. Przynosi natychmiastowe korzyści dla zdrowia, zwłaszcza jeśli jest połączone z właściwą dietą, bogatą w witaminy i sole mineralne. Dzięki temu nawet starsze osoby mogą prowadzić aktywne życie.

nordic walking dla urody

Nordic Walking jest wspaniałym ćwiczeniem dla całego ciała. To doskonała forma rekreacji, polecana wyjątkowo osobom starszym. Prawidłowy marsz z kijkami poprawia kondycję, koordynację, sprawność układu krążenia, wzmacnia kości i mięśnie kręgosłupa, zmniejszając w ten sposób ryzyko osteoporozy. Uprawiając ten sport, ludzie w podeszłym wieku zyskają pewność ruchu, nawet na śliskim czy nierównym podłożu. Należy pamiętać, że każdy wysiłek fizyczny przynosi najlepsze efekty, gdy jest połączony z właściwą dietą, bogatą w witaminy oraz mikro- i makroelementy, zwłaszcza potas. Zapewnia on bowiem prawidłowe funkcjonowanie organizmu, np. regulując ciśnienie krwi.

Słów kilka o historii

Nordic Walking, to dyscyplina sportu, która istnieje zaledwie kilkanaście lat. Została wymyślona w latach 20. XX wieku, a formalnie opisana dopiero w 1997 roku za sprawą publikacji Marko Kantaneva. Jej kolebką jest Finlandia, malownicza kraina tysiąca jezior, która zimą tętni życiem. To raj dla wielbicieli nart biegowych. Nic dziwnego, że właśnie tutaj narodziła się ta fascynacja, która dzisiaj ma szerokie grono wielbicieli. Zaczęło się dość prozaicznie. Zawodowi narciarze, aby wypracować kondycję na śnieżny sezon, podczas ciepłych miesięcy zdecydowali się trenować w kraju bez nart, używając natomiast kijków.
Fińscy zawodnicy wymyślili nowoczesny rodzaj wysiłku, który angażował aż 90% mięśni ciała. Pod koniec lat 80. zaczęto promować Nordic Walking w szkołach, ale bez większych efektów. Dopiero w latach 90. dyscyplina wzbudziła entuzjazm. Wówczas bowiem, po licznych testach i próbach, zostały zaprojektowane specjalne ergonomiczne kijki, które znacząco różniły się od tych typowo narciarskich. Dziś popularność tej formy ruchu stale wzrasta, co jest widoczne również w Polsce, szczególnie wśród osób starszych. Sport ten jest bowiem nie tylko doskonałą formą rekreacji ruchowej, lecz także zyskał uznanie w rehabilitacji.

Marsz dla zdrowia

Prawidłowa technika Nordic Walking, która swe źródło ma w finlandzkiej posezonowej metodzie treningowej, znacząco poprawia kondycję. Wpływa również pozytywnie na samopoczucie i zdrowie. Jego podstawą jest biomechaniczny chód, połączony z charakterystycznymi ruchami tułowia, rąk i nóg. Intensywność może być dostosowana do różnych grup wiekowych. Dzięki Nordic Walking zyskujemy większą świadomość i kontrolę własnego ciała. Modeluje on także właściwą postawę, wzmacnia oddech, poprawiając w ten sposób wydolność organizmu oraz wytrzymałość sercowo-naczyniową. Z Nordic Walking mogą korzystać również osoby ze słabszymi stawami. Ta innowacyjna technika chodu redukuje nacisk na piszczele, kolana, biodra i plecy. Dlatego może ją uprawiać każdy, bez względu na wiek, kondycję czy tuszę. Szczególnie polecana jest osobom starszym. To wymarzony sport dla seniora, gdyż nie wymaga dużego obciążenia organizmu, zwiększając znacząco jego mobilność i łagodząc napięcia mięśniowe.

Zdrowa dieta dla miłośników Nordic Walking

Właściwa dieta powinna towarzyszyć każdemu wysiłkowi fizycznemu. Nie inaczej jest również z techniką Nordic Walking. Przede wszystkim należy przygotowywać dania z wykorzystaniem świeżych owoców i warzyw, które są cennym źródłem witamin i soli mineralnych. Dzięki nim wzmocnimy ciało, a w szczególności układ odpornościowy, efektywnie przygotowując się do treningu. Warto wybierać produkty bogate w potas: bakalie, orzechy, groch, ziemniaki, awokado, brukselkę, pomidory. Potas jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. – Przy wzmożonej aktywności należy systematycznie uzupełniać jego niedobory. Dzięki temu unikniemy, np. uciążliwych skurczów mięśni. Bardzo łatwo tracimy ten makroelement w trakcie ćwiczeń, połączonych z nadmiernym poceniem się, ponieważ potas „ucieka” z organizmu wraz z wodą – tłumaczy lek. med. Arkadiusz Zieliński. Ten pierwiastek ma również ogromne znaczenie dla serca ponieważ aktywuje enzym, zwany atepeazą, który ogranicza tworzenie się skrzepów w naczyniach krwionośnych. Potas reguluje ponadto ciśnienie tętnicze. Jeśli nasza dieta jest uboga w ten pierwiastek, warto rozważyć uzupełnianie jego braku poprzez suplementację. Popularny np. Katelin+SR – dostępny w aptekach bez recepty – zawiera potas w postaci mikropeletek, które uwalniają substancję w jelicie cienkim, czyli tam, gdzie jest najlepiej wchłaniana. Ze względu na unikatową budowę – mikropeletki, stosowanie suplementu zgodnie z zaleceniami producenta jest dobrze tolerowane oraz całkowicie bezpieczne.
Zdrowie jest najcenniejszym darem życia. Warto o nie dbać niezależnie od wieku. Nordic Walking wraz z zrównoważoną dietą, obfitującą w witaminy i sole mineralne, pozwoli każdemu – młodszemu i starszemu, zachować optymalną kondycję ciała oraz dobre samopoczucie na długo. Czas ruszyć w świat z kijkami w ręku!

RedPen

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *