Dieta śródziemnomorska

Dieta ta jest popularna we Włoszech, Hiszpanii i Francji. Wielu specjalistów uznaje ją za tzw. dietę naturalną. Oznacza to, że jest ona przede wszystkim zdrowym sposobem odżywiania na całe życie.

dieta śródziemnomorska
Krótka charakterystyka diety

Zapewnia zdrowie, dobre samopoczucie i szczupłą sylwetkę.

Jej podstawę stanowią warzywa, owoce, pełnoziarniste pieczywo, kasze i makarony, czyli produkty pochodzenia roślinnego. Bazuje zatem głównie na węglowodanach. Ale nie na prostych, lecz nieprzetworzonych złożonych. Ogranicza ona znacznie spożycie białek pochodzenia zwierzęcego. Należy jednak pamiętać, że ważnym jej elementem są ryby i owoce morza. Do potraw często dodaje się czosnek i cebulę, ze względu na zbawienny wpływ tych warzyw na organizm. Zwolennicy tej diety potrafią docenić ich właściwości bakteriobójcze i obniżające ciśnienie krwi.

Na taką dietę powinny w szczególności przejść osoby ze skłonnością do nadciśnienia i podwyższonym poziomem cholesterolu.

Dietę tę można polecić każdemu, zwłaszcza osobom ze skłonnością do nadciśnienia i z podwyższonym poziomem cholesterolu.

Zwolennicy tej diety radzą by dziennie nie zjadać więcej niż 40 g tłuszczu i nie przekraczać 1200 kcal. Wówczas można stracić do 4 kg w ciągu miesiąca.

Co można jeść

Ryby – zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, które wspomagają przemianę materii

Owoce i warzywa – zawierają błonnik, sole mineralne, witaminy i dużo wody

Rośliny strączkowe, ryż, makaron – źródło białka, błonnika, soli mineralnych. Są jednak dość kaloryczne, dlatego nie należy jeść ich zbyt często i zawsze spożywać z dodatkiem warzyw

Ciemne pieczywo – zawiera dużo błonnika i minerałów.

Orzechy, suszone owoce – charakteryzują się dużą zawartością witamin i minerałów, jednak nie należy jeść ich zbyt dużo ze względu na wysoką kaloryczność.

Wino wytrawne – obniża poziom „złego” cholesterolu, pomaga utrzymać odpowiedni poziom „dobrego”.

Nie wolno go jednak spożywać więcej niż jedna szklanka do głównego posiłku.

Unikać

Mięsa – czerwonego, białego tłustego ( jak skóra z kurczaka), tłustych wędlin.

Białego pieczywa i słodyczy – są bardzo kaloryczne a ich wartość odżywcza jest niewielka.

Główne zasady diety:

1. Unikać smażenia w wysokich temperaturach i nie używać powtórnie tej samej oliwy.

2. Spożycie wędlin, nawet chudych, pełnego mleka i tłustych serów ograniczyć do minimum.

3. Pić dużo niegazowanej wody mineralnej.

4. Unikać stresów.

5. Jeść regularnie. Nie dopuszczać do napadów głodu.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *